Er du klar til hummersesongen 2023?
Det nærmer seg 01.10. og ny hummersesong.
Er du klar?
Ordningen med føringstilskudd fortsetter etter samme mal som nå i 2020
Les hele artikkelen på Fiskarlaget sine sider:
Kan også lese artikkelen fra Kyst og Fjord her:
Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2020 å ta bort ordningen med føringstilskudd. Tilskuddet brukes for å bidra til at enkeltfartøy ikke må frakte fisk lang veg. Regjeringen foreslo i statsbudsjettet for 2020 å ta bort ordningen med føringstilskudd.
Tilskuddet brukes for å bidra til at enkeltfartøy ikke må frakte fisk lang veg.
- Ordningen har stor betydning for næringen. Jeg vil gå så langt som å si at et bortfall av ordningen kunne bidratt til en katastrofal situasjon for deler av næringen, sier Kjell Ingebrigtsen.
- Det at tilskuddet opprettholdes under sine nåværende regler også i 2020 tar bort usikkerhet og bidrar til å sikre mottak og dermed en forutsigbar situasjon for et stort antall arbeidsplasser langs kysten, sier han.
Det som samtidig er klart er at regjeringen både har gjort grep og kommer til å arbeide videre med saken.I november og desember 2017 ble det på oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet gjennomført en evaluering av føringstilskuddet i fiskerinæringen. Evaluering ble gjort av Vista Analyse.
Generelt ble det vist til at: «Føringstilskuddet er et tilskudd til frakt av fisk og skalldyr mellom ulike områder for å oppfylle distriktspolitiske mål. Ordningen bidrar til å sikre leveranser av fersk fisk fra mindre fiskefartøy til foredlingsanlegg, spesielt i Nordland, selv om relativt få av foredlingsbedriftene mottar tilskudd.»
Det ble også påpekt at: «Føringstilskuddet er en transportstøtte som fører til at aktørene i markedet ikke fullt ut vil stå overfor de eksterne kostnadene som transporten medfører. Disse kostnadene er i dag avgiftsbelagt gjennom avgifter på drivstoffet. Når man får støtte til (deler av) transportkostnadene svekkes prissignalene som avgiftene gir, noe som kan gi både mer transport og en vridning mot transportformer som er mindre ønsket ut fra samfunnsøkonomiske hensyn.»
Med frist 19. desember i år, har NFD sendt ut «Høring av forslag til endring av forskrift om inndragning av fangst og disponering av inndratte midler.»
Der varsles det at: «Regjeringen foreslår at finansieringsansvaret for føringstilskuddet overføres til fiskesalgslagene ved hjelp av inndratte midler. Dette krever en endring av gjeldende forskrift om inndragning av fangst og disponering av inndratte midler. Høringen gjelder regjeringens forslag til endring av forskriften.»
Norges Fiskarlag og salgslagene er blant en hel rekke høringsinstanser.
MSC-sertifikat for lange i sør og vest suspenderes fra og med 30. juni
I revisjon av det Norske MSC-sertifikatet for lange og brosme blir det endringer i godkjente sertifiseringsenheter for lange. Fiskere, landanlegg og andre i verdikjeden bør umiddelbart forberede sine systemer for endringene som vil tre i kraft 30. juni.
På grunn av den tragiske ulykken 15.05 der vår styreleder Tonny Grotle omkom, må vi utsette det planlagte årsmøtet torsdag 25.05.
Vi kommer tilbake med ny dato for møtet så snart som mulig.
Det var med et stort sjokk vi 16. mai mottok den triste meldingen om at vår styreformann Tonny Grotle (48) omkom i en arbeidsulykke på næringseiendommen til Havstjerna i Bremanger mandag kveld.
Den 1. mars 2020 ble det tatt inn et nytt krav i landingsforskriften om å oppgi meldingsnummeret som identifiserer melding om havneanløp (POR) på landings- og sluttseddel. Vest-Norges Fiskesalslag legger nå til rette for at nummeret kan oppgis på seddel fra 17. april 2023.