Blåkveite mister MSC godkjenningen fra 28.06.
Fra søndag 28.06. er ikke blåkveite lengre MSC godkjent.
Fiskeridirektoratet vil nå intensivere håndhevelsen av plikten til å melde inn og ut bruk av redskap i fiskeriene. Dette kommer som et resultat av at mange fiskere har unnlatt å følge regelverket, til tross for påminnelser som ble sendt ut før jul, melder direktoratet.
Fiskere som benytter faststående redskap er pålagt å rapportere til Kystvakten når redskapet er satt, røktet eller fjernet fra sjøen, i tråd med Høstingsforskriften § 25. Unnlatelse av å rapportere når redskap er tatt opp fører gjerne til at andre fiskere unngår bestemte områder av frykt for å komme i konflikt med redskap som tilsynelatende er i bruk.
Fiskeridirektoratet har også fått rapporter om fiskere som melder inn bruk av redskap før de faktisk drar til havs. Andre regelbrudd inkluderer falske rapporter om at redskap er røktet når fisker ikke faktisk har vært til sjøs.
– Feil, manglende eller mangelfull rapportering ved inn- og utmelding av bruk bryter ikke bare med regelverket, men viser også mangel på hensyn til kollegaene på fiskefeltet. Ved brudd på meldeplikten risikerer fisker å få overtredelsesgebyr, sier Henning Osnes Teigene, leder for seksjon reaksjoner i Fiskeridirektoratet.
Inn- og utmeldinger er viktige for å opprettholde orden og samarbeid innen fiskerinæringen, og for å sikre at alle fiskere har like vilkår når de opererer på havet.
Ny minstepris innføres fra mandag 23.02.2026
Fra 1. januar er hjemmelsgrunnlaget for leverandørerklæring på sluttseddelen endret.
Er du i til om hvilke regler som gjelder for salg av egen fangst?
Les om dette her:
Kystfiskeappen fases ut fra 31.12.2025. Fra 01.01.2026 gjelder nye krav om ERS og VMS.
Skal du oppbevare hummer etter fiskestoppen 31.11?